Blog

Felkészülés a kormánymű cseréjére - A gyors és eredményes kormánymű csere folyamata

Jakus-Nagy Mária
Jakus-Nagy Mária
2020.10.19 09:43
Felkészülés a kormánymű cseréjére - A gyors és eredményes kormánymű csere folyamata

A kormánymű cseréje érhet bennünket teljesen váratlanul, és egy hosszabb szervizfolyamat után is dönthetünk a csere mellet. Bárhogy is adódik, jó ha van információnk ennek a munkafolyamatnak a menetéről, tervezhetőségéről.
Amikor a döntés megszületett a cseréről az alábbi lépések történnek.

A kormánymű típusának azonosítása

Minden autó egyedi alvázszámmal, a kormányművek pedig egyedi cikkszámmal rendelkeznek. Vannak autók, amelyekhez az alvázszám ismeretében könnyen lehet új kormányművet vásárolni, mert nincsenek típusváltozatai, egyértelműen azonosítható az alkatrész. Valamint vannak olyan gépjárművek, amelyeknél több típus is szóba jöhet, és nem mindegy, hogy például milyen felfogatási ponttal rögzül a kormánymű az autóhoz, vagy van-e rajta szervotronik egység, vagy különböző változatú hidraulikus cső csatlakozási pont. Amennyiben ez utóbbi esetről van szó, az alkatrészen található cikkszám leolvasásával azonosítható a kormánymű típusa. A cikkszám leolvasása szervizkörülmények között lehetséges. Ha még nincs szervizben az autó, szükséges emiatt begurulni. Előfordul, hogy erre nem szánnak időt a tulajdonosok, majd váratlanul éri őket, ha nem kompatibilis alkatrész érkezik. Az a tapasztalatunk, hogy a cikkszám leolvasásra szánt szervizidőt érdemes az autóra szánni, mert a probléma – hogy nem egyezik a kormánymű – általában az emelőn, szétbontott állapotban derül ki.  Pénzt, időt kellemetlenséget lehet megspórolni a körültekintéssel. A tulajdonosok és a szervizek számára is nagyon kényelmetlen ez a helyzet. Az autó emelőn foglalja a helyet, nyomás alá kerül a szerviz, a tulajdonos, hogy mielőbb megoldást találjanak. Nehezebben beszerezhető kormánymű típusoknál ez napokra, hetekre hátráltathatja a munkát, és autó nélkül hagyja a tulajdonost.

Szerviz választása

Autószervizenként eltérő, hogy kormánymű cserét tud-e, akar-e vállalni egy műhely. Felszereltségtől, kapacitástól és hozzáértéstől is függ, hogy egy szerviz fogadja-e az autót. Vannak szervizek, akik az elektromos kormányművel rendelkező autókat nem fogadják, mert a szükséges kalibrációhoz nincsenek berendezkedve. Ha van rá lehetőség, tájékozódjunk előre a szervizben, hogy milyen munkadíj költséggel kalkulálhatunk, ismerik-e az autónk kormánymű típusát, szükség esetén segítenek-e az azonosításban és előre láthatóan mennyi időre kell megoldanunk az autónk helyettesítését? Szerizenként nagy eltérések lehetnek, érdemes körülnézni a szerviz kínálaton.

A kormánymű beszerzése

Helyzettől és lehetőségtől függően több beszerzési útvonal létezik.
Bontó. Van, aki nem akar, vagy nem tud más lehetőséggel élni, mint hogy bontóban vásárol alkatrészt. Ki lehet fogni jó állapotú kormányművet az autóbontókban, azonban mérlegelni kell, hogy vállaljuk-e a kockázatot, és költséget, ha például egy balesetes autóból vásárolunk rejtetten hibás, sérült alkatrészt. Mindenképpen legyünk körültekintőek, legalább szemrevételezéssel – jobb esetben bevizsgálással – győződjünk meg az alkatrész épségéről: nincs repedés, hegesztés a kormánymű házon, sértetlenek a csatlakozási pontok, nem rozsdásak a fődarabok (ház, fogasléc, vezérlő rész), és amit szabad szemmel nem látunk: nem görbült-e a fogasléc?! Olyan bontóban vásároljunk alkatrészt, ahol legalább beépítési garanciát vállalnak, esetleg van információ a bontott autóról.
Nagy autóalkatrész áruházakban vásárolt kormányművek esetén, attól függően, hogy gyári új, felújított vagy utángyártott kormányművet vásárol, számolnia kell a betéti díj megfizetésével. Vásárláskor az áruház a cseredarab leadásához köti a kedvezőbb ár kiajánlását, amit akkor tud biztosítani, ha a leadott alkatrész sértetlenségéről (nem túl kopott, nem balesetes) meggyőződött. Ez akár heteket is igénybe vehet. Az üzletenként eltérő garanciális időről, feltételekről és folyamatokról is érdemes tájékozódni. A szervizek általában több nagy autóalkatrész szállítóval állnak kapcsolatban, így biztosított
Kormánymű.24 – a vásárlási folyamat az autó, alkatrész azonosításával kezdődik. Honlapunkon autótípusonként megtalálhatja az elérhető kormányműveket. Munkatársaink szükség szerint segítenek az azonosításban.  A kormányművek többsége felújítógyárban, gyári minőségű alkatrészekkel felújított kormánymű, 2-3 típusnál utángyártott új alkatrész. Betétdíjat nem számolunk fel. A honlapon található áron kívül nincs külön költség. Megrendelést követően, egyes termékeknél azonnal, vagy 5-6 napos szállítási határidővel biztosítjuk az alkatrészt. Magyarország határain belül díjmentes a kiszállításunk.  Minden termékünkre 1 év garanciát vállalunk.


Futómű beállítás, kalibrálások, olajok

Bár ritkán tekintünk az autónkra úgy, mint egy zenekarra, de jó tudni, hogy több hasonlóság is akad egy szimfonikus zenekar és egy autó muzsikálása között. Ha nincsenek összhangban az alkatrészek, nincs meg a vezetési élmény, amihez a kormánymű és a futómű pontos beállítása is elengedhetetlen.  Gyakran tapasztalt probléma, hogy a kormánymű cseréjét követően a kormánykerék nem áll vissza középállásba. Ez a hiba, azt a nagyon kevés esetet eltekintve, amit maga a kormánymű okoz, könnyedén orvosolható a futómű beállításakor.
Az elektromos kormányműveket, egyes esetekben szükséges az autóhoz „tanítani”, szoftveresen beállítani. A viszonylag sokféle gyári programozás miatt előre nem lehet megmondani, hogy melyik elektromos kormánymű típus fogja ezt igényelni vagy éppen nem. Eltérések mutatkozhatnak egyes kiegészítő funkciók összehangolásában, pl. automata parkolórendszer működése.

Hidraulikus kormányművek cseréjekor a szervorendszert, a gyártó által ajánlott szervoolajjal szükséges feltölteni. A kormánymű belső kopóalkatrészeinek, tömítéseknek tartós, jó állapotban való megőrzéséhez érdemes a jó minőségű olajakat megfizetni.

Minden típusú kormányműre általánosan vonatkozik, hogy beépítéskor a porvédő gumiharangok sértetlenségét, rögzítését gondosan ellenőrizzék!