Tudástár

Egy évjáraton belül több típusú kormánymű – Eltérési pontok, amire érdemes figyelni

Gyakran tapasztaljuk, hogy egyes autótípusokat évekig ugyanazzal az egy kormánymű fajtával szereltek, és sajnos egyre gyakrabban fordul elő ennek az ellenkezője is: egy autótípust ugyanazon évjáraton belül akár 7-8 fajta kormánymű változattal gyártanak le. Ez nagyban megnehezíti az alkatrész cseréjét, hiszen az eltérés egészen apróságokban jelentkezhet, és alváz vagy cikkszám ismeretében sem biztos, hogy azt rendeljük, ami az autónkkal kompatibilis. Klasszikusan ilyen gyártó például a Volvo. Az eltérési pontok, amire érdemes figyelni, nem csak a Volvonál: - felfogatási pontok (fix pontos, bilincses és ennek kombinációja); - hidraulika csövek formája és csatlakozási pontjai; - orsótengely magassága és csatlakozási pontja.

Mielőtt megrendelné a kiválasztott kormányművet, javasoljuk a kollégáinkkal történő egyeztetést!

Szállítási határidők

Egyes kormánymű típusok magyarországi raktárkészletünkről elérhetőek, ezeket 2-3 munkanapon belül tudjuk szállítani. A nagy változatosság miatt minden típust nem tudunk közvetlen készleten tartani. A megrendelésre érkező kormányművek átlagosan 5-6 napos szállítási határidővel érkeznek. Ritkán, de előfordul - tengeren túlról történő szállítások esetében – hosszabb érkezési idő. Pontosabb információt az adott alkatrész ismeretében, kollégáinktól kaphat.

 

Szervo rendszerek, kormánymű típusok – műszaki segítség

A szervorendszer működési elve alapján három típusú kormányműfajtát különböztethetünk meg. Manuális, hidraulikus, elektromos. Nagyon változó, hogy egy-egy gyártó melyik rendszer mellett teszi le a voksát. Időben napjaink felé haladva, egyre gyakoribb az elektromos kormányművel gyártott autók száma. Ezekben az autókban a szervo hatást a kormányműre rögzített elektromos motor állítja elő, számos érzékelővel és szabályozóval. A használatban azonban még mindig a hidraulikus rendszerek a gyakoribbak. A hidraulikus kormányművek szervo rásegítését két szervoszivattyú típus valamelyike biztosítja: ékszíjtárcsás vagy elektro-hidraulikus szivattyú (ezek a legelterjettebbek, de ismertek más típusok is). Szintén gyakori, de kevesebb a manuális kormányművel szerelt autók száma, itt a rásegítést kormányoszlop elektronika végzi.

Ékszíjtárcsás szivattyú

A hidraulikus kormányművek klasszikus rásegítő szivattyúja. Az olajnyomás változása biztosítja a rásegítés intenzitását, ezért fokozottan érzékeny az olajvesztésre. Több gyártó, több száz típusa ismert. Olajtartály csatlakozik hozzá, gyakran ez segít eldönteni, hogy milyen rendszer (hidraulikus vagy elektromos: ha nincs tartály, biztos nem olajos a rendszer) dolgozik az autóban.

Elektro-hidraulikus szivattyú

Szintén a hidraulikus rendszerek rásegítését biztosítja. A 90-es évek végétől, 2000 évek elejétől vált elterjedté, de nem szorította ki a hagyományos ékszíjtárcsás szivattyúkat. Elektromos szabályzás alatt, szintén az olajnyomás segítségével dolgozik a rendszer. Olajtartály csatlakozik az elektromos motorhoz. Érzékenyek a beázásra, ezért érdemes figyelni a védelmükre (pl. gumiköpeny használata).

Kormányoszlop elektronika

Manuális kormányművek rásegítő rendszere. Az autó utasterében, a kormányoszlop burkolat alatt található elektromos egység biztosítja a könnyed kormányzást. A 2000 években vált népszerűvé. Vannak gyártók, akik a mai napig ezzel a szervorrendszerrel szerelik autóikat. 

Szervotronik egység

Sebességfüggő szervoerő szabályozást biztosít. Hidraulikus kormányművek kiegészítő egysége. Tenyérnyi alkatrész, amely funkcióját tekintve biztonságosabbá is teszi az autózást. Magasabb sebességnél elnehezíti (felkeményíti) a kormányzást, ezáltal nehezebb például hirtelen sávot „ugrani” 120 km/ órával.

 

Kormánymű csere után a futómű beállítása kötelező - Elektromos kormányművek tanítása, hangolása

Bár ritkán tekintünk az autónkra úgy, mint egy zenekarra, de jó tudni, hogy több hasonlóság is akad egy szimfonikus zenekar és egy autó muzsikálása között. Ha nincsenek összhangban az alkatrészek, nincs meg a vezetési élmény, amihez a kormánymű és a futómű pontos beállítása is elengedhetetlen. Az elektromos kormányműveket, egyes esetekben szükséges az autóhoz „tanítani”, szoftveresen beállítani. A viszonylag sokféle gyári programozás miatt előre nem lehet megmondani, hogy melyik elektromos kormánymű típus fogja ezt igényelni vagy éppen nem. Eltérések mutatkozhatnak egyes kiegészítő funkciók összehangolásában, pl. automata parkolórendszer működése. A kormánymű cseréjéhez érdemes olyan szervizt választani, ahol erre fel vannak készülve, rendelkeznek tapasztalattal a kalibrálásban és futómű beállításban is.

 

Mennyi időt vesz igénybe egy kormánymű csere – hogyan készüljünk az autó leállására

A kormánymű cseréje, nettó időben mérve szintén elég változatos képet mutat. Egyes autótípusoknál akár egy órán belül kiszerelhető a kormánymű, és vannak autók, ahol 3-4 órát is igénybe vehet az alkatrész elérése (bölcső le, motor ki és csak így hozzáférhető). Egy könnyebben elérhető típusnál egy napon belül meg lehet oldani a ki és az új kormánymű visszaszerelését, valamint a futómű beállítását. Időigényesebb autóknál a kormánymű csere és beállítás nem fér bele egy munkanapba, minimum két-három nappal kel számolnunk. Természetesen a munkálatot végző szerviz terheltsége, lehetőségei az elsődlegesen meghatározók. Érdemes időben egyeztetni és tájékozódni a kiválasztott szerviznél, hogy mire lehet számítani, várhatóan mennyi időt vesz igénybe számukra egy ilyen munkafolyamat.

 

Porvédő gumiharang a Kormányőr

Igen, így nagybetűvel: Kormányőr. Ha nem lenne túl harsány, végig nagybetűvel írnám. Miért? Mert egy pár ezer forintos apróságról beszélünk, de ha elhanyagoljuk vagy megsérül, a kormánymű védtelenné válik a felverődő porral és sárvízzel szemben. A szennyeződés bejut a kormánymű-házba és szép lassan legyilkolja a kormánymű mechanikáját (hidraulikus rendszereknél hosszú távon a szivattyút is). A fogasléc rozsdásodni kezd, a leváló apró fém részecskék keringenek majd a rendszerben és csendben koptatják a belső kisalkatrészeket, szilenteket, gyengítik a szivattyú teljesítményét és szintén koptatják a mechanikáját. Ezért tünetmentes esetben is, fontos karbantartani a kormányművet. Ellenőrizni, szükség szerint cserélni a gumiharangokat és rögzítésüket. A rögzítésre pár mondat erejéig kitérnék: vannak gyártók és szerelők is, akik egyszerűen műanyag gyorskötözővel rögzítik a gumiharangot. Ez is megfelelő megoldás. A lényeg, hogy ellenőrizve és rögzítve legyen a gumiharang. A fém kapcsok szintén jók. Vannak szervizek, ahol kerülik (pedig egyes gyárak csak ezt használnak), mert a fém kapocs hajlamos kivágni a gumiharangot és nem tűnik jó megoldásnak, viszont ilyen tényleg ritkán fordul elő, és gyaníthatóan szerelési hiba okán. Röviden: figyeljük a gumiharangot. Kérhetjük a szerelőt, hogy külön nézzen rá például téli-nyári gumicsere alkalmával is.

 

Kormánymű halálokok

Vannak klasszikus, gyakrabban előforduló hibák, amelyek egy kormánymű használatának végét jelentik, és vannak egyedi adottságok is. Nem törekszünk teljeskörű „patológiára”, megelőzésképpen áll itt egy lista, amit tapasztalataink alapján állítottunk össze:

Porvédő gumiharang sérülése miatt szennyeződés és rozsdásodás.
Kezdeti hibák elhanyagolása: „kopog valami, de még elmegy”.
Használatból eredő kopás, elöregedés. Például felfogatási pontok kikopása, orsótengely, fogasléc elhasználódása.
Túlméretes gumiabroncsok használata (menő, de káros).
Koccanásos és nagyobb balesetek – elektromos kormányművek érzékenyebbek, kisebb koccanás esetén is tönkre mehetnek. Oldalirányból érkező belecsúszásoknál a fogasléc minimális görbülése tapasztalható, szintén javíthatatlan. Kormányműház repedése, bármilyen okból is történt, a forgalomból kizárja az alkatrészt.
Vezetési stílus hibák pl. rendszeres útpadkára futás, fekvőrendőr nagysebességű áthajtsa.
Beázás – önhibánkon kívül is kerülhetünk olyan helyzetbe, hogy kénytelenek vagyunk egy nagyobb vízátfolyásba belehajtani. Az elektronika nem szereti a vizet. Az elektromos kormányművek, elektro-hidraulikus szivattyúk meghibásodásához vezet.
"Betoljuk! Nem indul, toljuk be!” Elektromos kormányművel szerelt autót nem szabad betolni. Az elektronika nem tolerálja ezt a típusú indítást.
"Bikázás". Az elektromos kormányműves autót akkumulátorát ne bikázzuk, mert a kormánymű elektronika látja kárát. Egyes autók már rendelkeznek segéd akkumulátorral, ennek aktiválását az autó használati útmutatója tartalmazza.
Kátyúba futás, vagy például rendezetlen villamos vagy vasúti síneken történő gyors, figyelmetlen áthajtás.

 

Ki kopog? Mi kopog?

Leginkább mi. De mi is? Az autószerelők és tulajdonosok rémálma a nehezen diagnosztizálható kopogó, kattogó, recsegő, cicergő és egyéb érdekes hangot kiadó azonosíthatatlan alkatrész hanghatása. Kormánymű hibák esetén is hallhatunk kopogó hangot, de érdemes körültekintően eljárni. Lehetőleg ne adjuk a szerviz szájába, hogy szerintünk mi a hiba, mert ez az információ megvezetheti a szerelőt. A futóműhöz tartozó alkatrészek sokasága kopoghat, amit mi kormánymű kopogásnak érzékelünk, de mégsem biztos, hogy az. Az alábbi alkatrészek ellenőrzése fontos:
Stabilizátor pálcák
Toronycsapágy
Lengőkarok
Összekötők
Gömbfejek
Kardánkereszt – a kormányoszlop irányából csatlakozik a kormánymű vezérlő részére.
Kormánymű