Blog

Szervotronik (servotronic) - a sebességfüggő rásegítés

Kilyén András
Kilyén András
2020.11.09 15:24
Szervotronik (servotronic) - a sebességfüggő rásegítés

A szervorásegítéstől azt várjuk, hogy minél komfortosabban, könnyebben navigálhassuk az autónkat. Erre leginkább induláskor, kis sebességű manőverezéséné vagy parkoláskor van szükségünk.

Vannak azonban olyan vezetési helyzetek is, amikor a könnyed kormányozhatóság veszélyhelyzetet okozhat. Például autópályán, nagy sebességnél fontos a biztonságos, nyomtartó vezethetőség, nem előnyösek a könnyed kormánymozdulatok. A kormányzásban ilyenkor segít – nehezítéssel - a szervotronik (servotronic) egység. Ez a kormányművön található tenyérnyi alkatrész (egy mágnesszelep) a hozzá tartozó vezérlőegységtől, a sebességről kapott információ szerint dolgozik. A mágnesszelep jelet kap a vezérlő résztől a sebesség mértékéről, és ennek függvényében a szelep kinyitásával vagy bezárásával fojtja a hidraulikaolaj nyomását. Így szabályozza a kormányzás, sebességhez igazított keményedését, ”nehezítését”.

A szervotronik egység meghibásodása azonnal érzékelhető. Nagy sebességnél ugyanolyan könnyű lesz a kormányzás, mint kis sebességnél. Egyes autómodelleknél a meghibásodást a műszerfalon visszajelző fény jelzi.

Szervotronikos kormányművel szerelt autókkal 1989-től találkozhatunk. Tömegessé inkább 2000 után vált. Leggyakrabban a BMW, Volkswagen, Audi, Volvo márkáknál fordul elő.

A kormánymű cseréje esetén, az új kormánymű nem tartalmazza ezt az egységet. Amennyiben jól működött az autóban, egyszerűen át kell szerelni a régiről az új alkatrészre.
Abban az esetben, ha konkrétan a szervotronik egység hibásodik meg, külön szükséges beszerezni.

Ha Ön kifejezetten szervotronik egységet keres, vegye fel munkatársainkkal a kapcsolatot, segítünk!